Sjednejte si schůzku

Montessori pedagogika

Co je Montessori

Představte si, že vás o víkendu při návštěvě ZOO zaujme krokodýl. V Montessori škole se můžete celé pondělí věnovat studiu krokodýlů, možná vás to bude bavit týden, možná měsíc, možná celý život.

V tradiční škole v pondělí v 8 ráno začnete větným rozborem, následuje matematika, pak tělocvik a angličtina. Než se odpoledne ve svém volném čase dostanete ke krokodýlům, jste unavení a nemáte chuť.

Anebo vás například zaujme sčítání. Budete sčítat čísla jednociferná, dvouciferná, pěticiferná, deseticiferná, popíšete spoustu papíru a je z vás mistr ve sčítání. V tradiční škole můžete sčítat do 10, protože dál můžete až příští rok a teď je potřeba se věnovat vyjmenovaným slovům po „m“.

Montessori je více než 100 let používaná pedagogická koncepce, vyvinutá italskou lékařkou Marií Montessori. Dnes fungují Montessori školy na všech kontinentech, na všech sociálních a ekonomických úrovních a je jich přibližně 70 000.

Tradiční školy používají stále metody pocházející z období průmyslové revoluce v 19. století. V té době bylo potřeba vzdělat masy a vychovat kvalifikovanou a poslušnou pracovní sílu ke strojům. Tomu odpovídají i prostředky, které tradiční škola využívá – sezení v lavicích, přesně daný vzdělávací program, učení se zpaměti, pravidelné testování. Zatímco učitel je aktivním dárcem informací, žáci jsou pasivními příjemci.

Obliba Montessori škol a školek dnes roste. Je to proto, že si uvědomujeme, že se úloha školy změnila. Úspěšní lidé dnes nepracují u strojů. Pracují na projektech, potřebují být kreativní, reagovat na nové výzvy. Ke štěstí potřebujeme mít možnost svobodně se rozhodovat. Práce, která člověka baví, mu přináší vnitřní uspokojení a navíc v ní dokáže být velmi úspěšný. Úlohou dnešní školy by tak mělo být, aby člověk zjistil, co ho zajímá, a měl možnost své schopnosti a zájmy rozvíjet. Potřebuje se naučit odpovědnosti, spolupráci a respektu k ostatním, umět nad věcmi přemýšlet, vytvořit si vlastní názor a umět si ho obhájit, ale také umět si přiznat chybu a využít ji jako zkušenost.

Jak konkrétně to vypadá?

Montessori programy umožňují dětem prožít roky ve škole jako vzdělávací zážitek. Věku do 6 let dítěte je věnována maximální pozornost. Maria Montessori toto období nazývá obdobím absorbující mysli. Je to věk, kdy se formuje lidská osobnost a mysl je nejvíce otevřená poznávání světa. Dítě nasává ze svého okolí vše, proto velmi záleží na tom, co mu nabídneme.

Montessori nabízí prostředí tříd, které umožňuje každému dítěti maximálně rozvinout svůj vnitřní potenciál. Kromě speciálních pomůcek je ve třídě vždy věkově smíšená dětská skupina a vzdělaný dospělý, který je dítěti partnerem při jeho sebeutváření. Tím, že učitel nevymýšlí program pro 30 dětí současně, může se věnovat individuálně jednotlivým dětem v průběhu dne.

Tento vzdělávací systém je propracovaný pro děti od narození do 18 let, a to vždy ve věkově smíšených třídách podle vývojových potřeb dítěte. Programy pro nejmladší děti jsou navrženy pro věk 18 měsíců až 3 roky, předškolní děti mají třídy pro věk 3–6 let, základní škola je smíšená pro věk 6–12 let (případně 6–9 a 9–12 let) a 12–15 let. Dospívajícím je určen program pro věk 15–18 let.

Lukrécie Lachmanová

Sjednejte si schůzku

…s Lukrécii Lachmanovou,
zřizovatelkou školy

Sjednejte si schůzku



Certifikace

Mezinárodní Montessori mateřská škola Olomouc, z.ú. - ekatalog.czMateřské školy - ekatalog.cz

Kontakt

Mezinárodní Montessori mateřská škola Olomouc, z.ú.
Vídeňská 5, 779 00 Olomouc
e-mail: info@montessoriolomouc.cz
tel.: +420 603 446 097