Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
(RVP pro PV) je veřejný dokument přístupný pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost. Jedná se o kurikulární dokument (obsah vzdělávání).
RVP PV pracuje se čtyřmi kategoriemi, které si stanovují cíle v podobě záměrů a výstupů. Kategorie jsou vzájemně propojené a tím tvoří funkční systém.
Rámcové cíle
Jedná se o obecné cíle, jejichž záměrem je rozvíjet dítě po fyzické, psychické i sociální stránce.
Rámcové cíle, které jsou klíčové k rozvoji dítěte jsou:
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Klíčové kompetence
Klíčové kompetence jsou obecné výstupy jedinců v rámci rozvíjení jejich vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro jejich osobní rozvoj. Děti si začínají kompetence osvojovat v předškolním vzdělávání a postupně si je osvojují celý život. Klíčové kompetence nabízí učitelům představu o tom, kam směřovat.
Pro etapu předškolního vzdělávání jsou za klíčové kompetence považovány tyto:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence činnostní a občanské
Každá z kompetencí zahrnuje určité body, kterých by měly jedinci v rámci předškolního vzdělávání dosáhnout.
Vzdělávací obsah v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Tyto oblasti jsou nazvány:
- Dítě a jeho tělo (biologická) Podpora růstu, tělesné zdatnosti, sebe obslužných dovedností a zdravých životních návyků.
- Dítě a jeho psychika (psychologická) Podpora psychické zdatnosti a odolnosti, rozvoj intelektu, řeči a poznávacích procesů.
- Dítě a ten druhý (interpersonální) Podpora utváření vztahů a obohacení vzájemné komunikace.
- Dítě a společnost (sociálně-kulturní) Uvedení dětí do společnosti, do světa kultury i materiálních a duchovních hodnot.
- Dítě a svět (environmentální) Podpora znalostí dítěte o okolním světě a o vlivu člověka na okolní prostředí.